Boganmeldelse: I det søde køkken

Regan Daley’s guide til bagning og sødevarer vandt International Association of Culinary Professionals ‘Book of the Year award i 2001, og det er ikke svært at se hvorfor. Det er en venlig, omfattende introduktion til bagning med hele kapitler, der er afsat til fedtstoffer, mejeriprodukter, syrenødder og æg, blandt andet væsentlige. Og det er før du selv kommer til opskrifterne!

Daley er en Toronto-baseret forfatter med en kulinarisk grad og opdrætter madlavning til nogle førsteklasses restauranter, men hun kan godt lide at tænke på sig selv som en “glorified home baker”, der skrev den bog, hun ønskede og ikke kunne finde, en der nærmede sig bagning fra synspunktet for ingredienser og smag.

Bogen starter med kapitlerne om ingredienser, teknikker og udstyr, og ser så meget ud på aromaer i det søde køkken med et andet kapitel om udskiftninger. Til tider begynder det at føle sig lidt udtømmende, ligesom det forvirrer det grundlæggende. Men jeg vender mig igen og igen til nogle nyttige referencepunkter, som diagrammer til fejlfinding af kageproblemer eller for at bestemme kogetiden for en sukker sirup.

De reelle stjerner i denne bog er opskrifterne. Daley bringer en frisk fantasi til sine opskrifter, der supplerer sin metodiske, men grundige dækning af bagning detaljer, og hun er især god til at blande frugt og krydderier sammen med de andre aromaer. Mange af disse opskrifter er vidunderligt velegnede til vinterferieperioden, som en Gingerbread Soufflé med White Chocolate Creme Anglaise eller min absolutte favorit Sticky Spiked Double-Apple Cake med Brown Sugar-Brandy Sauce. Denne ting er det bare fantastisk i sin rene brandy-gennemvædet lækkerhed. Folk slikker gryden. Helt seriøst.

Vad är skarp? Bob Kramer har 5 sätt att berätta om din kniv är skarp nog

Som en reference til bagning og alting sødt – for ikke at nævne nogle virkelig inspirerende opskrifter og fotos – bør det helt sikkert sidde på din hylde, især i løbet af ferien.

• Køb fra Powells