Bokrecension: I det söta köket

Regan Daleys guide till bakning och sötsaker vann International Association of Culinary Professionals ‘Book of the Year award under 2001, och det är inte svårt att se varför. Det är en vänlig, omfattande introduktion till bakning med hela kapitel som ägnas åt fetter, mejeriprodukter, syrmedel och ägg, bland annat. Och det är innan du ens kommer till recepten!

Daley är en Toronto-baserad författare med en kulinarisk examen och uppskattar matlagning för några topprestauranger, men hon tycker om att tänka på sig som en “glorified home baker” som skrev boken hon ville och kunde inte hitta, en som närmade sig bakning från Utsikt över ingredienser och smaker.

Boken börjar med kapitlen om ingredienser, tekniker och utrustning, och ser sedan i detalj på smakämnen i det söta köket, med ett annat kapitel om substitutioner. Ibland börjar det att känna sig lite överdrivet, som om det förlorar grunderna. Ändå vänder jag om och om igen till några användbara referenspunkter, som diagram för att felsöka kakproblem eller bestämma tillagningstiden för en sockersirap.

Den här bokens riktiga stjärnor är recepten. Daley ger en ny fantasi till hennes recept som kompletterar hennes metodiska, men noggranna täckning av bakning detaljer, och hon är särskilt bra att blanda frukt och kryddor tillsammans med de andra smakämnena. Många av dessa recept är utmärkt anpassade till vintersäsongen, som en pepparkaka Soufflé med White Chocolate Creme Anglaise, eller min absolut favorit, Sticky Spiked Double-Apple Cake med en Brun Sugar-Brandy sås. Den här saken är det bara fantastiskt i sin rena brandy-soaked deliciousness. Människor slickar pannan. Allvarligt.

Miamis finansdistrikt är kallare och smalare än någonsin

Som en hänvisning till bakning och allting sött – för att inte tala om några riktigt inspirerande recept och foton – det borde säkert sitta på hyllan, särskilt under semestern.

• Köp från Powells