No-Knead Revolution gaat door! My Bread door Jim Lahey Book Review 2009

Toen het recept van Jim Lahey voor brood zonder brood eerst de New York Times trof, ontstond er een groot fenomeen van broodbaksel. Het was ongelooflijk om zoveel mensen enthousiast te zien zijn over brood en bakken thuis! Lahey is eindelijk uitgekomen met een heel boek om zijn originele recept te volgen. Denk je dat je alles hebt gezien? Denk nog eens na!

Titel en uitgever: My Bread: The Revolutionary No-Work, No-Knead Method door Jim Lahey met Rick Flaste. Gepubliceerd door W.W. Norton & Company, 2009.

Eerste indruk: Lichamelijk voelt dit boek precies goed. Het is slanker dan veel van de grote, allesomvattende boekomslagen die tegenwoordig worden gepubliceerd, maar we voelden ons niet overweldigd door recepten en we wilden niet meer. Elk zorgvuldig gekozen recept is artistiek op de pagina gearrangeerd om ons naar binnen te halen en te stimuleren om rustig door te bladeren. De pagina’s zelf zijn dik en stevig, klaar voor een spreuk in de keuken.

De foto’s zijn zowel mooi als informatief. Ze illustreren cruciale stappen en laten ons zien hoe het eindproduct er uit zou moeten zien – of op zijn minst hoe ze eruit zouden zien als ook wij een hele reeks prachtige rustieke platen zouden hebben om ze te laten zien!

De engel: We kennen allemaal het originele no-knead brood van Jim Lahey en kunnen waarschijnlijk het recept reciteren zonder er zelfs maar naar te kijken. Dit boek laat ons zien hoe we het naar een hoger niveau kunnen tillen. De recepten laten zien hoe veelzijdig het deeg kan zijn, hoe het kan worden aangepast voor meer dan alleen broodjes en aangepast om verschillende smaken en ingrediënten te bevatten. Er is ook een zware nadruk op klassiek ouderwets brood zoals ciabatta en roggebrood. Alle recepten voelen zich gegrond in deze traditie.

De recepten: De recepten zijn in principe in twee delen verdeeld: nieuwe broodrecepten met behulp van de slow-rise no-knead-techniek en recepten die het brood gebruiken om dingen als pizza, sandwiches en broodpudding te maken. De broodrecepten zijn inventief en inspirerend – zelfs als je veel zelf hebt geëxperimenteerd met het originele recept, er zal hier toch iets zijn om je te bereiken voor je maatbekers..

We waren het meest verrast en onder de indruk van de sectie over sandwiches. Dit deel van het boek bevat niet alleen suggesties voor broodjes en panini’s, maar ook recepten voor het maken van wat erin zit. Dit zijn dingen als zelfgemaakte augurken, pittige mosterd, rosbief en smeerbare spreads. De combinatie van smaken maakte onze mond water alleen maar denken aan hen.

De andere dingen: Vertel het niemand, maar we slaan normaal gesproken lange introducties van de auteur over en gaan meteen op zoek naar de recepten. Deze keer zijn we blij dat we dat niet gedaan hebben. Lahey gaat in detail over het pad dat hem naar dat New York Times-artikel bracht en beschrijft hoe zijn no-knead-methode ontstond. Het is een interessante lezen! We waardeerden het om te zien hoe het niet-geknede brood stap voor stap evolueerde en over het proces van Lahey hoorde.

Sterktes zwaktes: We zullen eerlijk tegen je zijn – toen we voor het eerst hoorden dat dat zo was een ander broodnodig brood boek uit, we rolden onze ogen. Ook al was het door de oorspronkelijke niet-geknapte broodman zelf!

Maar een snelle omslag in het boek overtuigde ons ervan dat dit boek op zijn minst een plekje op de plank verdient. Het is duidelijk dat elk recept met de grootste zorg is gekozen en dat het steeds opnieuw is getest in Lahey’s eigen Sullivan Street Bakery totdat het perfect is. We houden heel erg van de eenvoud van de recepten. Elk van hen heeft een zorgvuldige balans van smaken en texturen, en de toevoeging van elk ingrediënt voelt opzettelijk en liefdevol gedaan.

Er zijn een paar dingen waar we kunnen kiezen – zoals Lahey die aanbeveelt om $ 110 All-Clad brood pannen te kopen, wat logisch zou kunnen zijn voor een professionele bakkerij, maar we kunnen ons niet voorstellen dat het echt zo cruciaal is voor een thuiskeuken – maar in het algemeen, we vind niets belangrijks om over te klagen! We hebben erg genoten van dit boek en kijken er naar uit om er nog jaren van te bakken.

Recepten voor Right Now: Pan co’Santi (Walnootbrood), Pancetta Brood, Pindakaas en Jelly Bread, Amandel-abrikozenbrood, Pizza Patate (Aardappelpizza), Citrus Gebraden Varkensvlees en Panino Cubano, Ribollita (Toscaanse Boon en Boerenkoolsoep), Budino (Broodpudding) Scherp)

Aanbevolen? Ja! Als je van niet-kneedbaar brood houdt, zal dit boek nieuwe hoogten in je bakken inspireren. Er is iets voor beginnende en ervaren bakkers.

Koop het boek: My Bread: The Revolutionary No-Work, No-Knead Method door Jim Lahey met Rick Flaste, $ 18 op Amazon.com.

Verwant: No-Knead Bread: alternatief voor Nederlandse ovens